Ebay és Paypal útmutató (2009)

Ez az útmutató is elkészült végre, hosszabb lett mint szerettem volna, remélem mindenki megtalálja benne a kérdéseire a választ. Ha esetleg mégis van olyan rész, mely nem teljesen világos és tiszta, akkor írjatok és kibővítem a kérdéses részekkel.
Kimondottan a vásárlói részre fogok koncentrálni, arra most nem térnék ki hogy hogyan kell eladni ebay-en keresztül dolgokat.

Mivel a leírás hosszabb lett a tervezettnél, ezért kétfelé bontottam. Az első rész az általános tudnivalókat tartalmazza, a második rész pedig kimondottan a cosplayesek számára tartalmaz majd pár hasznos tudnivalót, ezt a napokban még felteszem.

____________________________________________________________________________________

ALAPOK

Mi az az Ebay?
Az Ebay egy olyan hatalmas nemzetközi online piactér, ahol szinte bármit megtalálhatunk, a legkisebb apróságoktól a komoly műszaki berendezéseken át.

www.ebay.com
Főleg amerikai eladókat találunk itt, emellett itt lelhető fel a legtöbb kínai árus is (tapasztalataim szerint itt a legnagyobb a választék pl. parókák és hasonló cosplayes kiegészítők terén).
A kommunikáció nyelve elsősorban az angol.

http://www.ebay.eu/
Az EU verzió : )
A kommunikáció nyelve függ attól is, mely országból vásárolunk (angol, német, francia, stb.)


Mire van szükségünk ahhoz, hogy vásárolni és fizetni tudjunk az Ebay-en?
Először is egy bankszámlára, és egy bankkártyára (az elekronikus kártya nem jó, olyan kártyára van szükség, mely a Paypal által elfogadott, és alkalmas internetes vásárlásra), illetve egy Paypal regisztrációra.
Az Ebayen minden vásárlás szerződésnek minősül, ha megveszünk valamit és nem fizetünk (3-7 napon belül – ezt az időt az eladó határozza meg), akkor abból problémáink lesznek (negatív feedback, vagy akár ebay account zárolás, stb.).
Az eladó nem fogja postázni addig a csomagot, amíg nem fizettünk, tehát ezért sem érdemes halogatni a fizetést.

Mi az a Paypal?
A PayPal egy nemzetközi társaság, akik bankkártyák (Visa, Mastercard, American Express) elfogadására szakosodtak, és egy olyan bank, aki nem ad kamatot. Rajtuk keresztül tudunk fizetni az Ebayen, miután regisztráltuk hozzá a kártyánkat. A regisztráció ingyenes.
Egy tranzakció díja dollár esetén (az ebayen nagyrészt dollárban fogunk fizetni, amennyiben az ebay.com-ot használjuk, de ez attól függően változhat melyik országból vásárolunk) 3.9% + $0.30 USD. Ez azt jelenti, hogy a megvásárolt pl. paróka árán felül még ezt a díjat ki kell fizetnünk.
A regisztráció ingyenes, és mivel a kártyaszámunkat csak a Paypal-nak adjuk meg, így bárhol fizetünk rajtuk majd keresztül (ahol biztosítanak számunkra paypalon keresztül való fizetési lehetőséget), nem kell kiadnunk az adatainkat.

Paypal regisztráció
Gondolkodtam rajta hogy leírjam-e én is az elejétől az egészet, de mivel már létezik ez a szépen összeszedett leírás erről a neten, ezért úgy gondoltam felesleges kétszer dolgozni : )
http://logout.hu/cikk/paypal_regisztracio/teljes.html

____________________________________________________________________________________

VÁSÁRLÁS AZ EBAYEN

Minden vásárlás előtt olvassuk el figyelmesen a termék leírását, és a tudnivalókat a szállításról. Mindkettő nagyon fontos információkat tartalmaz.
A termékleírás esetében például azt, hogy miről is van szó tulajdonképpen. Pl. egy ruha esetében – bár a képen rajta van – nem biztos hogy hozzá tartozik minden kiegészítő, videójátékoknál nem mindegy hogy pal vagy ntsc, vagy hogy egyáltalán új vagy használt árut látunk-e, nem beszélve a méretekről, alapanyagokról és még számos más fontos információról.
A szállítási információknál mindig ellenőrizzük, hogy az eladó szállít-e Magyarországra. Ha a „Ships to” infó mellett azt látjuk hogy „worldwide”, akkor az eladó bárhová szállít a világon. Ha itt például csak United States áll, akkor az illető csak Amerikába szállít. Ha nem vagyunk biztosak abban, hogy az eladó hozzánk is szállít, és hogy mennyiért, akkor inkább kérdezzünk rá.


Ezen az ábrán látható hogy hol találjuk a termékleírást, illetve a szállítási információkat, katt a fülecskékre és már olvashatjuk is ami érdekel bennünket


Itt találhatjuk az eladóval kapcsolatos infókat, úgy mint az eladások száma és értékelések (a számra kattintva olvashatjuk), honnan és hová szállít, stb.

Az Ebayen találunk fix áras, és licites termékeket. A fix árasakat a „Buy it now” gomb segítségével azonnal megvásárolhatjuk, a licitesekre pedig – ahogy a neve is mutatja – licitálnunk kell, amit a „Place bid” gombbal tehetünk meg. Licit esetében az nyeri meg a terméket, aki a licit határidejének lejártakor a legtöbbet ajánlotta érte. Azt mindig nyomon tudjuk követni hogy ki az, aki az adott pillanatban a legmagasabb árat ajánlja, és eszerint lehetőségünk van a licitünk növelésére is.


Fix áras, azaz Buy it now termék – ezen az ábrán bejelöltem azt is, hogy hol látható a szállítási költség. Érdemes figyelni, mert nem biztos hogy a külföldi szállítási költséget jelzik, olvassuk el figyelmesen mi áll mellette (az ábrán a mi esetünkben Standard Int’l Shipping” áll, ez international-t, azaz nemzetközit jelent, tehát ez ránk is vonatkozik – a szállítási költségekről a következő fejezetben lesz szó)


Licites termék (Place bid)”

Ha rákattintunk a „buy it now”, vagy a „place bid” gombra, a rendszer megerősítést kér majd tőlünk a véglegesítés előtt.
A megerősítés után már nem vonhatjuk vissza a vásárlást vagy a licitet, tehát ki kell fizetnünk a végén!

My Ebay

A „My Ebay” menüpont alatt ((ha megnézitek a legelső ábrát, akkor jobbra fent láthatjátok ezt a menüpontot) állíthatjuk be a személyes adatainkat (pl. szállítási címek), figyelemmel követhetjük a liciteinket, összegyűjthetjük a minket érdeklő termékeket (nem kell könyvjelzőbe tennünk a böngészőnkben), látjuk hogy van-e még kifizetetlen termék, mit vásároltunk az elmúlt időszakban, összegyűjthetjük a kedvenc eladóinkat, és még számos egyéb dolgot beállíthatunk.

____________________________________________________________________________________

SZÁLLÍTÁS ÉS POSTAKÖLTSÉGEK

Általában háromféle szállítási lehetőség merül fel:

– A „standard” nemzetközi posta („Standard Int’l Flat Rate Shipping”, vagy az amerikaiaknál például „usps first class mail international”), ez általában légipostát jelent, az ára pedig nemzetközi viszonylatban kedvező, emellett pedig súlyfüggő. Parókákat, kisebb kiegészítőket általában így küldik.

EMS (Express Mail International / Expedited Int’l Flat Rate Shipping), ami egy express postai szolgálat. Viszonylag drága, de gyors, biztonságos, biztosított, és lekövethető (a honlapján mindig ellenőrizhetjük a csomagunkat). Van olyan eladó, aki a cosplayes ruhákánál – főleg ha nagyobb értékűről van szó – kötelezővé teszi az EMS-t.

– Van ahol „Free shipping” áll, ez azt jelenti hogy nem kell szállítási költséget fizetnünk, a termék ára már tartalmazza a postaköltséget is.

A legtöbb eladó azt kéri, hogy a csomag megérkezéséig várjunk 3-4 hetet, mivel a külföldi posta minden országban más és más. A határidőket minden eladó feltűnteti az adott termék leírásában. NE árasszuk el az eladót levelekkel, ha 2 hét után még nem érkezett meg az áru!

Előfordulhat, hogy pl. egy paróka megérkezik az adott eladótól 2 hét alatt, legközelebb ugyanonnan pedig 3 hét alatt, miért van ez? Sok eladó hetente egyszer, vagy kétszer megy csak a postára, és egyszerre adják fel az addig felgyűlt és feldolgozott megrendeléseket. Ha pont jó időpontban rendeltünk, lehet hogy másnap reggel már úton lesz a paróka, de lehet hogy csak a következő fordulóban indítják útnak.

____________________________________________________________________________________

FEEDBACK, avagy a visszacsatolás

Ha az áru rendben megérkezik, hagyjunk pozitív visszajelzést az eladónak. A visszajelzések más vevők számára is fontosak, ezeket olvasva fel tudják mérni hogy egy eladó mennyire megbízható, vagy esetlegesen milyen problémák merültek fel.
NE használjuk meggondolatlanul a semleges vagy negatív feedback-et, amíg nem léptünk kapcsolatba az eladóval a felmerült probléma kapcsán. Minden komoly eladó nyitott a probléma megoldására hogy elkerülje a negatív visszajelzéseket. A semleges és (főleg) a negatív feedback az egyik legvégső eszköz.
Fontos az is, hogy negatív feedback-et csak valós probléma után hagyjunk csak (nem indokolt esetleg azért negatív vagy semleges visszajelzést hagyni, mert a paróka rajtunk esetleg nem tetszik annyira, mint a próbababán).

____________________________________________________________________________________

PROBLÉMÁK, REKLAMÁCIÓKEZELÉS

Ez a szekció kicsit hosszúra sikerült, de nem az elrettentést szolgálja. : )
A célja az, hogy mindenki tisztában legyen azzal, hogy milyen eszközök állnak a rendelkezésére, amennyiben valamilyen probléma adódna a vásárlás során, hogy mihez lehet nyúlni, kihez lehet fordulni, és mennyi időnk van erre.

– Fizettünk de nem érkezett meg az áru
Az eladó nem fogja postázni addig a csomagot, amíg nem fizettünk érte. Tehát felmerülhet az a kérdés a vásárló részéről, hogy biztonságos-e előre fizetni, mi van ha az eladó becsap minket és nem küldi mégsem az árut?

Ennek kivédésére a legjobb eszköz a biztosítás. Az eladók nagy részénél lehet biztosítást kötni (bár sajnos nem mindenkinél), ez általában nem több mint 1-2 dollár, ennek fejében pedig az eladó vállalja, hogy visszafizeti a termék árát vagy újat küld (ezt leírják a termékleírásban a biztosítás résznél) amennyiben a csomagunk elveszik. Ha a problémánk mégsem oldódna meg, akkor még mindig biztosítva vagyunk a Paypal által, ha ezt a problémát a vásárlástól számított 45 napon belül jelezzük feléjük, akkor – amennyiben megítélik a jogosságát – visszafizetik a termék árát. A visszatérítésekhez tudni kell, hogy ezek CSAK a termék árára vonatkoznak, a postaköltségre nem.

NE árasszuk el az eladót levelekkel, ha 2 hét után még nem érkezett meg az áru!
A legtöbb eladó azt kéri, hogy a csomag megérkezéséig várjunk 3-4 hetet, mivel a külföldi posta minden országban más és más. A határidőket minden eladó feltÜnteti az adott termék leírásában.
A panasz benyújtásáig a Paypal-hoz 45 napunk van, tehát várjuk meg a 4 hetet, ne feledjük hogy főleg az ünnepek környékén a posta nagyon leterhelt!

Mint azt említettem, sajnos nem minden eladó ad lehetőséget a biztosításra. Ha olyan komolyabb eladóról van szó, aki már több ezer üzletet lebonyolított, a visszajelzések (feedback) pedig pozitívak, akkor nem valószínű hogy problémánk lesz, még akkor sem ha nincs biztosításunk. Persze „postai balesetek” az eladó hibáján kívül is történhetnek. A lényeg azonban az, hogy ha nincs biztosításunk, akkor nincs eszközünk arra, hogy bármilyen kártérítést is érvényesítsünk.

– Nem vagyunk megelégedve az áru minőségével, vagy sérült az áru
Ennek a problémának a kezelését általában az eladó határozza meg, és feltÜnteti a termékleírásban. A törött, sérült áru helyett általában újat küldenek, vagy részleges/teljes kártérítést fizetnek, amennyiben küldünk fényképet (ezt minden esetben kérni fogják!) és az igény jogos. A kártérítés formáját és mértékét az eladó ítéli meg a fénykép alapján.
Vannak olyan esetek, amikor az eladó csak akkor hajlandó pl. kicserélni az árut, vagy, ha azt visszapostázzuk. Ez esetben érdemes megvizsgálni, hogy megéri-e nekünk visszaküldeni (pl. ha Sakura parókát kaptunk Orihime helyett, akkor nem egyszerűbb-e esetleg itthon találni egy Sakurát aki szívesen megvenné a parókát ; ) ), mivel a postaköltség külföldre – nagyobb tárgyak esetében főleg – igen sok lehet.

____________________________________________________________________________________

Pár tip, hogy a problémás eseteket elkerüljük:

– NE vásároljunk olyan eladótól, akinek az értékelése 97% vagy az alatti, tehát sok a negatív feedback-je!
– Érdemes elolvasni, hogy mások milyen értékelést hagytak az adott eladónak, ha problémájuk volt, annak általában leírják az okát (gyenge minőség, postázási probléma, kommunikációs probléma, stb.).
– Érdemes olyan eladótól vásárolni, aki már régóta jelen van és nagyon sok eladást tudhat már a háta mögött, ők olyan komoly eladók, akiknek komoly megélhetést jelent az ebayes üzlet, ezért fontos nekik az hogy a vásárlók elégedetten távozzanak. Emellett persze nem feledkezhetünk meg arról sem, hogy mindenkinek el kellett kezdeni valahol, tehát ez nem jelenti azt hogy egy kevés eladással rendelkező eladó nem lehet megbízható. Főleg a még kevés eladással rendelkező eladóknál fontos az, hogy kössünk biztosítást.
___________________________________________________________________________________

VÉGSZÓ

Igyekeztem minden fontosabb dologra kitérni amit tudni érdemes, ha úgy érzitek valami kimaradt, vagy valami nem világos, írjatok nyugodtan.
Elsőre néhány dolog bonyolultnak tűnhet, főleg ennyi összezsúfolt információ után, de ha már végig csináltatok néhány vásárlást, akkor sok dolog magától értetődő lesz. : )

A későbbiekben még előfordulhat hogy kiegészítem a leírást néhány ábrával, a vásárlás menetéről. Most sajnos nem volt képem róla, mert nem vásároltam éppen semmit, de a legközelebbinél pótolom.

Mindenkinek jó ebay-es böngészést kívánok! : )